روغن موتور

روغن موتور

روغن موتور، یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر خودرو برای داشتن عملکرد مناسب است. موتور خودرو، همچون قلب تپنده آن است و بی‌توجهی به آن، خسارات جبران ناپذیر بسیاری را به خودرو شما وارد می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی روغن موتور خودرو چیست؟ – مجله همراه مکانیک

روغن موتور چیست؟

ترکیبات پیچیده‌ای هستند که از روغن پایه و انواع افزودنی‌ها تشکیل شده‌اند. هر خودوریی برای اینکه بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد، به روغن مناسب موتور نیاز دارد. در حقیقت، روغن موتور یک عنصر ضروری برای موتور خودرو می‌باشد. با افزایش سن موتور، اهمیت استفاده از روغن مرغوب، روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شود.

در حالت کلی می‌توان گفت، روغن موتورها که گاهی اوقات روانکار نیز نامیده می‌شوند، دسته‌ای از روغن‌ها‌ هستند که برای کاهش اصطکاک، حرارت و سایش بین اجزای مکانیکی موتور که در تماس با یکدیگر هستند، استفاده می‌شوند.

داشتن موتوری سالم‌ با عمری طولانی‌تر، مستلزم تغذیه موتور از یک روغن موتور مناسب است. عدم استفاده از روغن مناسب باعث می‌شود قطعات موتور خودرو خراب شده و در نهایت موتور، آسیب جدی ببیند. از آنجایی که تعویض قطعات موتور بسیار سخت بوده و هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، بنابراین بهتر است از روغن موتور مناسب استفاده کنید تا دچار هزینه‌های اضافی و سرسام‌آور تعمیر و یا تعویض موتور خودرو نشوید.

کار روغن موتور چیست؟

کار اصلی روغن در موتور خودرو، روان‌سازی و به حداقل رساندن اصطکاک بین اجزای موتور است. البته روغن موتورها وظایف بسیار مهم دیگری در موتور خودرو برعهده دارند. جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی موتور، پاک‌کنندگی موتور و معلق سازی مواد حاصل از سایش قطعات، آب بندی موتور، حفاظت از سطوح فلزی موتور، افزایش کارایی موتور و برخی از ویژگی‌های دیگر، همگی از وظایف روغن موتور است.

البته توجه داشته باشید که همه روغن‌ها این وظایف را انجام نمی‌دهند. در صورتی که روغن مورد استفاده شما، مناسب با موتور خودرو نباشد، علاوه بر اینکه سودی برای موتور شما نخواهد داشت، بلکه ممکن است کارایی موتور را نیز با مشکل مواجه کند.

چرا روغن موتور سیاه می شود؟ - چرا روغن موتور سیاه می شود؟

روغن موتور چیست و چه وظایفی دارد؟

یکی از مشتقات نفت و یک ماده‌ی ضروری برای محافظت از موتور خودرو است. همانطور که می‌دانید، موتور خودرو یک سیستم مکانیکی است که در آن یک پیستون متحرک دورن محفظه‌ای فلزی جابجا می‌شود. در نتیجه‌ی این جابجایی، بین اجزای فلزی دورن موتور تماس و سایش رخ می‌دهد که به مرور زمان باعث آسیب به قطعات می‌شود. برای این که این سایش و اصطکاک به حداقل رسیده و از آسیب‌های آن جلوگیری شود، استفاده از روان‌کار درون موتور ضروری است. این روان‌کار در اصطلاح روغن موتور نامیده می‌شود.
روغن موتور علاوه بر کاهش اصطکاک و جلوگیری از تخریب پیستون و سیلندر، به خنک کردن موتور هم کمک می‌کند. از آنجایی که فرآیند احتراق درون موتور با تولید گرما و افزایش دما همراه است، نقش خنک کنندگی روغن موتور باعث کاهش آسیب‌های ناشی از افزایش دما به اجزای موتور می‌شود.
در مجموع می‌توان وظایف روغن موتور خودرو را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کاهش اصطکاک و ساییدگی بین اجزای فلزی داخل موتور
  • خنک‌ کاری موتور و جلوگیری از آسیب رسیدن به اجزای موتور در اثر افزایش دما
  • پاکسازی موتور از دوده و سایر محصولات زاید ناشی از احتراق
  • جلوگیری از اکسیدن شدن و زنگ‌زدگی اجزای داخلی موتور
  • جلوگیری از تشکیل لجن در محفظه‌ی موتور
  • کاهش ضربات ناشی از احتراق در موتور خودرو

با توجه به توضیحات فوق مشخص است که روغن موتور نقشی حیاتی در خودرو دارد. از طرفی هر موتور با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، به روغن موتوری با کیفیت و مشخصات متفاوتی نیاز دارد.

آشنایی با انواع روغن موتور خودرو

به طور کلی روغن موتور انواع خودروها از مشتقات نفتی تولید می‌شود. اما ماده‌ی پایه‌ای برای تولید روغن و ساختار شیمیایی آن متغیر خواهد بود. این موضوع یکی از عوامل موثر بر کیفیت و عملکرد روغن‌های موتور است. هرچه اصلاح ساختار شیمیایی بهتر صورت گیرد و ناخالصی‌های نفت در فرآیند تولید بیشتر حذف شود، روغن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت. پایه‌ی روغن موتور به عنوان عاملی موثر بر طول عمر روغن‌ها و مدت زمان کاری آنها در موتور شناخته می‌شود.

روغن موتور سنتتیک یا تمام سنتتیک

روغن سنتتیک (Full Synthetic) بهترین نوع روغن‌های موتور از نظر ساختار شیمیایی است. تمام ناخالصی‌ها در فرآیند تولید این روغن حذف شده و ساختار شیمیایی روغن به گونه‌ای اصلاح می‌شود که بهترین روانکاری و بیشترین مقاومت را دارد. روغن‌های سنتتیک با توجه به تکنولوژی بالای ساخت، نسبت به سایر روغن‌ها گران‌تر بوده و معمولا در خودرو‌های لوکس از برند‌های مختلف مثل بنز، تویوتا، کیا و هیوندای استفاده می‌شود. از دیگر مزایای روغن موتور سنتتیک می‌توان به غير خورنده و غير سمی بودن، کاهش مصرف روغن به دليل عمر بيشتر، تبخير شوندگی پايين، دمای سوختن بالا، مقاومت بالا در برابر اکسيداسيون، دارا بودن شاخص ويسکوزيته بالا به صورت طبيعی، کاهش مصرف سوخت تا 2.4 درصد و نقطه روان شدن پايين اشاره کرد.

روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن نیمه سنتتیک (Semi Synthetic) ترکیبی از روغن‌های مینرال و سنتتیک است. ساختار شیمیایی این روغن با توجه به فرآیند تولید، به خوبی اصلاح شده‌است تا روغن از نظر عملکردی در سطح مناسبی باشد. با وجود این که روغن‌های سنتتیک از نظر کیفیت و عملکرد سطح بالاتری نسبت به روغن‌های نیمه سنتتیک دارند، ولی استفاده از روغن‌های سنتتیک در بسیاری از خودروها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. مثلا بهترین انتخاب برای روغن موتور تیبا یا روغن موتور ساینا روغن‌های نیمه سنتتیک است و استفاده از روغن‌های تمام سنتتیک در این خودروها فقط باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. البته قیمت روغن نیمه سنتتیک بالاتر از روغن‌ موتور مینرال و عمر آن نیز طولانی‌تر است.

روغن موتور مینرال یا معدنی

پایه‌ی روغن موتور معدنی یا مینرال (Mineral) نفت خام است و عملا هیچ گونه اصلاح ساختار شیمیایی در فرآیند ساخت آن صورت نمی‌گیرد. از این روغن موتور معمولا در خودرو‌های کلاسیک و قدیمی استفاده می-شود. روغن¬های مینرال ارزان‌ترین نوع روغن هستند و با توجه به فرآیند تولید، عمر کوتاه‌تری در موتور دارند.
در نظر داشته باشید که اگر روغن موتور مناسب خودروی شما از پایه نیمه سنتتیک است، هرگز نباید از روغن مینرال برای خودرو استفاده کنید. همچنین اگر روغن موتور تمام سنتتیک برای خودروی شما مناسب است، هرگز نباید از روغن‌های مینرال یا نیمه سنتتیک استفاده کنید.

فلاشینگ

مایع فلاشینگ روغن‌هایی با گرید 0W-20 و تقریبا شبیه به آب است. این مایع برای پاکسازی موتور در خودروهای هیبریدی و امروزی استفاده می‌شود. بنابراین نمی‌توان این مدل از انواع روغن موتور را یک روان‌کار نامید. در واقع از این روغن در پروسه‌ای به نام فلاش و پس از تخلیه‌ی کامل روغن موجود در موتور، برای پاکسازی کامل رسوبات و آلودگی‌های درون موتور استفاده می‌شود.

رشد ۳۱ درصدی توزیع روغن موتور در سال 97

آیا می‌توان از ترکیب چند روغن موتور استفاده کرد؟

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید روغن موتورها را با هم ترکیب کنید. از آنجایی که نحوه ساخت و کارکرد هرکدام از روغن موتورها با هم متفاوت است، ترکیب آن‌ها با هم به موتور خودرو شما آسیب وارد کرده و عملکرد صحیح آن را با مشکل مواجه می‌کند. برای داشتن بهترین عملکرد در موتور بهتر است از روغن مناسب خودرو خود استفاده کنید.

روغن موتور چگونه از موتور خودرو محافظت می‌کند؟

همان‌ طور که اشاره کردیم، روغن مناسب موتور، وظیفه حفاظت از موتور خودرو را بر عهده دارد و این کار را با استفاده از روش‌های مختلف انجام می‌دهد. روغن‌ها علاوه بر جلوگیری از تجمع لجن غلیظ در موتور خودرو، آلودگی‌ها و ذرات ناشی از رسوبات را از سطح موتور پاک کرده و از این طریق از بسته شدن مسیرهای موتور خودرو جلوگیری می‌کنند.

همچنین استفاده از روغن مناسب، حرارت ایجاد شده در برخی از قسمت‌های موتور مانند رینگ پیستون که دمای آن به 600 درجه فارنهایت هم می‌رسد، را گرفته و از داغ شدن بیش از اندازه موتور جلوگیری می‌کند. برخی از روش‌هایی که روغن موتور با استفاده از آن‌ها از موتور خودرو محافظت می‌کند، عبارت‌اند از :

  • از طریق پاکسازی موتور خودرو
  • از طریق گرمازدایی و افزایش راندمان موتور
  • از طریق پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی موتور خودرو
  • از طریق تقلیل اصطکاک و کاهش سایش

ارتباط با ما

با سلام خدمت بازدیدکنندگان محترم

شما عزیزان می توانید به یکی از روش های زیر با شرکت بازرگانی بین المللی کیمیاتجارت بهنام در ارتباط باشید.

شماره واتساپ تجاری شرکت :00989022311383

شماره همراه : 09056675217

 

آدرس : ایران،شیراز،مجتمع خلیج فارس،پلاک 4472

ایمیل : info@oskartrading.com

درباره ی ما

درباره ی ما:تجربه گامی به سوی کمال و نگاهی به گذشته برای پیمودن راه آینده است و تجارب مستند نمی شوند مگر با مدیریت دانش. در این خصوص شرکت بازرگانی کیمیا تجارت بهنام  با شماره ثبت 1868 با سابقه طولانی در بحث تجارت بین المللی تجربیاتی را دارد که مایل است با شما تجار و بازرگانان کل دنیا سهیم شود و نقش خود را در ایجاد تجارت بین المللی ایفا نماید.قابل ذکر است که شرکت بازرگانی کیمیا تجارت بهنام شرکت از نوع مسولیت محدود میباشد که اقای بهنام حسینی مدیرعامل و رئیس هیت مدیره ان میباشد.هم اکنون دفتر مرکزی این شرکت در کشور ایران-شهر شیراز-مجتمع تجاری خلیج فارس میباشد که اطلاعات کامل موقعیت و تماس شرکت در صفحه ی ارتباط با ما موجود میباشد.در حال حاضر عمده فعالیت این شرکت صادرات محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی میباشد.
همچنین شما بزرگواران میتوانید برای بدست اوردن اطلاعات در مورد مدیرعامل و رییس هیت مدیره اینجا کلیک کنید.

شرکت بازرگانی کیمیا تجارت بهنام تامین کننده محصولات زیر می باشد:

فراورده های نفت:

ال پی جی:

گاز نفتی مایع‌شده یا ال‌پی‌جی (به انگلیسی: Liquefied Petroleum Gas) به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آن‌ها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در گاز مایع موجود است. گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین در ساخت افشانه‌ها و به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل سرمازا همچون یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود.

گوگرد:

یک نافلز بدبو، بدمزه و چند ظرفیتی است که بیشتر به شکل بلورهای زرد رنگ موجود است. ازبین برنده کک و و برای کود و کشاورزی مفید است.این عنصر به صورت اولیه در کودها استفاده می‌شود؛ ولی به صورت گسترده‌تر در باروت، ملیّن‌ها، کبریت‌ها و حشره‌کش‌ها نیز به کار گرفته می‌شود.

پتروشیمی:

متانول:

متانول يا متيل الكل كه ساده ترين نوع الكل هاست با فرمول شيميايي CH3OH شناخته مي شود.

مايعي سبك، فرار و بدون رنگ و قابل اشتعال است. اين ماده بسيارسمي است به طوري كه قورت دادن يا استنشاق آن مي تواند باعث كوري يا مرگ شود متانول در توليد بسياري از محصولات نهايي مانند حلال ها، رنگ ها، پلاستيك ها و ضد يخ ها مورد استفاده قرار ميگيرد.

همچنين متانول به صورت محدود به عنوان سوخت در موتورهايي با سيستم احتراق داخلي استفاده ميشود. لازم به ذكر است كه بخش اعظم متانول توليدي در جهان صرف توليد اسيد استيك و فرمالدئيد ها MTBE مي شود.

اوره:

یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی 2CO(NH2) می باشد. این ترکیب بی رنگ، بی بو و نسبتاً غير سمي بوده و داراي حلاليت بالايي در آب مي باشد.از اوره به صورت گسترده اي در كودهاي شيميايي به عنوان يك منبع غني و مناسب نيتروژن استفاده مي شود.

در واقع بيشتر از 90 %  از توليد اوره در دنيا به منظور استفاده به عنوان كودهاي شيميايي حاوي نيتروژن مي باشد.
در كاربرد هاي عمومي اوره داراي بالاترين مقدار ازت در ميان تمامي كودهاي جامد نيتروژني مي باشد.

بر اين اساس اوره پايين ترين هزينه هاي  حمل ونقل را به ازاي هر واحد از تغذيه نيتروژني به بار مي آورد.
اوره در خاك هيدروليز شده و به آمونياك و دي اكسيد كربن مبدل مي گردد.

آمونیاک:

آمونیاک به عنوان ماده ای غیر آلی و بی رنگ،  بسیار تحریک کننده با بوی تند و خفه کننده میباشد که فرم معمول آن به صورت مایع است.

تولید مواد شیمیایی مختلف مثل نیتریک اسید  و استفاده از آنها در صنایع مختلف از جمله کاربردهای آن است.

دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که آمونیاک ، بخشی از چرخه نیتروژن است و از فرآیندهای باکتریایی در خاک تولید می شود. آمونیاک همچنین به طور طبیعی از تجزیه مواد آلی ، از جمله گیاهان ، حیوانات و مواد زائد حیوانی تولید می شود.

نرمال پارافین:

نرمال پارافین نوعی واکس یا روغن تولید شده

در صنایع پتروشیمی است

که از تقطیر نفت خام به دست می آید.

این ماده در ابتدا دارای ناخالصی های زیادی است

و به رنگ زرد مایع به قهوه می باشد.

ولی با انجام تصفیه، خلوص آن افزایش داده شده

و به رنگ سفید یا بی رنگ در می آید.
پارافین در صنایع مختلفی از جمله نساجی،

لاستیک سازی، سموم دفع آفات نباتی،

صنایع دفاع، باطری سازی، ایزولاسیون، کابل سازی،

رنگ و رزین، چسب، واکس و پولیش، آرایشی و بهداشتی،

بسته بندی چوب و کاغذ، کبریت سازی، شمع سازی و روان کننده ها نیز کاربرد دارد.

مونواتانول امین:

آمینو الکل به طور صنعتی از سال 1930 تولید شده است.

با این حال، تولید آن ها در مقیاس بزرگ تنها پس از سال 1945 شروع شد،

زمانی که فرایند آلکوکسی شدن به واسطه ی اکسید اتیلن و پروپیلن اکسید

جایگزین فرایند قدیمی تر کلر هیدرین شد. در صنعت، آمینو الکل ها

معمولا به عنوان معادن آلکانول آمین ها تعریف می شوند.

اتانول آمین ها (آمینو اتانول ها) و پروپانول آمین ها (آمینو پروپانول ها)

از ترکیبات مهم این گروه هستند. هر دو ماده ی اشاره شده

به طور گسترده ای در تولید پودر های سورفکتانت در تصفیه گاز استفاده می شود.

خدمات شرکت:

صادرات

واردات

کارگزاری

ترانزیت

شرکت بازرگانی چیست؟

شرکت بازرگانی به آن دسته از شرکت‎هایی گفته می‌شود

که فعالیت اصلی و هدف آن‌ها تجارت است.

در واقع موضوع فعالیت این شرکت‌ها صادرات کالا،

واردات کالا، خرید، فروش و کلیه فعالت‌های بازرگانی خارجی و داخلی است.

به بیان ساده‌تر یک شرکت بازرگانی، همان کسب و کارهای بازرگانی و تجاری است

که فعالیت‌هایی مانند واردات و صادرات کلیه کالاهای مجاز،

خرید و فروش، توزیع و پخش کالا (حمل و نقل)، اخذ مجوز، مشاوره، آموزش و برخی موارد دیگر را انجام می‌دهد.

  • تاریخ انتشار : 2022-06-15
  • نظرات : بدون نظر
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :